Paris är en perfekt stad att ta sig runt till fots. Den är relativt platt och när du blir trött det finns kaféer och restauranger i varje hörn och på alla långsidor. Men ibland räcker det med promenerande, då kan du hoppa på tunnelbanan eller kanske hyra en cykel.
Resa med tunnelbanan – en bra affär
Tunnelbanan började byggas 1900 och är den tionde mest trafikerade tunnelbanan i världen och näst mest trafikerade i Europa efter Moskva. Det har inte hänt så mycket sedan andra världskriget, den var så gott som komplett när kriget bröt ut. Nätet är oerhört stort med 303 stationer och 16 linjer och det är flitigt använt. Varje dag görs mer än 4,2 miljoner resor. Vissa av linjerna är förarlösa och det finns även stationer med samma system med väggar som finns på Odenplans pendeltågsstation men på de flesta stationer ser det ut som om det inte har hänt något de senaste 50 åren. Det är billigt att åka tunnelbana och biljettsystemet är väl utvecklat. Här är några av alternativen du kan välja mellan.
Fysiska biljetter
Vid samtliga stationer finns det biljettautomater där man lätt köper de biljetter man vill ha. Du kan välja att genomföra ditt köp på engelska om din skolfranska är lite rostig. Ett häfte med tio lösa biljetter (de kallas häfte för att det tidigare, för typ 60 år sedan, var ett häfte, kostar €21. De fungerar på samtliga metrolinjer samt på bussar, spårvagnar och pendeltågen, RER, inom Paris. Om du ska utanför stan, till exempel till Versailles måste du köpa en särskild biljett.
Navigo easy pass – Paris svar på SL kortet
Ratp har börjat med bra elektroniska kort, som sl-kortet. Du kan köpa det i någon av de bemannade kassorna som finns på så gott som alla stationer – finns det ingen i nedgången, testa den andra. När du väl har köpt kortet kan du köpa nya biljetter och ladda kortet med dem direkt i mobilen, fantastiskt smidigt. Kortet heter Navigo easy pass.
När du har ”blippat” kortet i spärren gäller biljetten i 90 minuter och du kan lämna tunnelbanan och gå in igen, du kan även byta till andra färdsätt såsom buss och spårvagn. Kortet gäller inte på linjer med specialpris såsom pendeln ut till flygplatsen.
Kortet kostar 2 € och priset är detsamma som för de fysiska biljetterna. Det går också att ladda biljetter för resor till reducerat pris, vilket barn mellan 4 och 10 kan utnyttja. För att ladda behöver du ladda ner appen ”Bonjour RATP” Den är givetvis gratis och finns på engelska.
Du hittar mer info om Navigo här: här
Flerdagarspass – också ett sätt att ta sig runt
Det finns även flerdagarspass. Det är inte säkert att det är en bra affär, man promenerar mycket i Paris, dessutom är de supersmå och i papper och alltså lite bökiga. Men läs mer om dem här så får vi se om det är något för dig. https://www.ratp.fr/en/titres-et-tarifs/t-tickets
Bonjour RATP – bra stöd när du tar dig runt
Appen som behövs för att köpa elektroniska biljetter är också bra för dig som väljer fysiska. I den kan du både se när nästa tunnelbana går och vilken tunnelbana du ska ta till ditt nästa turistmål. Tanka ner den så kommer ditt liv bli mycket lättare. Så ladda ner Bonjour RATP du med.
Ont om tid? Välj tunnelbanan
En annan fördel är att tunnelbanan är effektiv, visst tar den en del omvägar men har du ont om tid så är det den bästa lösningen, tillsammans med cykeln. Läs mer om hur du på ett effektivt sätt upplever så mycket som möjligt av Paris på 24, respektive 48 timmar.
Ta dig runt på cykel
Det går även att hyra cykel. Det finns vanliga cyklar (gröna) men även elcyklar (blå). Systemet heter Vélib’ och lämnar en hel del extra att önska men kolla in hur man gör här.
Trevlig resa
PST! Dela gärna inlägget men om du vill låna delar eller hela texten, läs mer här först.