Bil, tåg eller flyg – de flesta väljer de vanliga transportmedlen när de åker ner i Europa men Katarina Lif-Pikas och dottern Sonja från Uppsala valde att ta buss. Mitt Paris fick ta del av resan. Följ med!
Uppsala – Köpenhamn – Paris
Resan till Paris började egentligen i Uppsala, men av lite olika skäl så tog vi elbilen till Köpenhamn och övernattade där. Sen lämnade jag och dottern Sonja 19 år, käre maken i hovedstaden för att dra vidare med buss söderut.
Buss nummer 1 bjöd på smidig incheckning
Vi valde att ta elbilen till Köpenhamn och övernatta där. Därifrån reste vi med Flixbus som avgår från Ingerslevdsgade, i centrala Köpenhamn. Bussarna var inte särskilt tydligt uppmärkta och eftersom det stod ett antal bussar på rad var det inte helt lätt att hitta rätt buss men när vi väl hade hittat gick ombordstigningen ganska smidigt när man väl fattar vilken buss som gällde, det stod 6 – 7 stycken på på, trots en snabbgående cykelbana mitt igenom alltihop.
Innan vi gick på bussen, som gick vid lunchtid, skulle biljett och legitimation visas upp. 1 resväska + 1 handbagage var tillåtet enligt de skrivna reglerna. Vi hade varsin större väska, och vanliga ryggsäckar som handbagage men jag hade också en kasse med kudde och filt samt en kasse mat och Sonja hade en kudde. Vi tryckte ner maten i Sonjas ryggsäck och jag tog kudden och filten under armen för att undvika diskussioner om emballage.
Rymlig resa
Det visade sig att vi inte hade sittplatser bokade på den första sträckan, oklart varför, men vi fick klart för oss att säten med grön lapp bredvid numret var obokade, så vi slog oss ner. Bussen inte var fullbokad så dessutom fick vi varsitt dubbelsäte. Det var lätt att slå ihjäl tiden. Det fanns gratis wi-fi, vilket gjorde resan ganska angenäm. Dessutom var toaletten på bussen ner till Hamburg helt okej, och mellan Hamburg och Paris var den riktigt fräsch.
Färjan – ett bra tillfälle för en bensträckare
Vi lämnade Danmark via färjan mellan Rödby – Puttgarden. Transporten gav en välkommen möjlighet till rörelse och godisköp. Vi var nöjda med att vi hade med oss lunchmat, färjematen lockade inte.
En bit innan vi korsar gränsen mellan Danmark och Tyskland stannade bussen och alla skulle kliva av och lyfta ur sina väskor ur bagageutrymmet. Bagaget skulle vi lägga i en lång rad, och sedan ställa oss i en lika lång rad tre meter från våra väskor. Två hundar med hundförare vandrade fram och tillbaka längs raden med väskor och sen längs människoraden. Denna gång utan att några knarkkurirer upptäcktes.
Hamburg – dags för nästa buss
Vi kom fram till Hamburg vid 19 där vi hade en timme på oss innan nattbussen ner till Paris skulle gå. Det fanns gott om snabbmatsrestauranger i närheten, så vi körde på det. Jag sov okej under natten, man fick växla läge lite emellanåt. Jag sov en stund på golvet under Sonjas ben, men mest på mitt eget dubbelsäte. Kudde och filt var oumbärligt för mig. 8.15 var vi framme på Quai de Bercy i Paris, en kvart försenade.
Nerresan får högt betyg. Det gick smidigt.
Med buss hem igen
Tillbaka norrut igen, fem dagar senare. Nu i en betydligt fullare buss mellan Paris och Rotterdam. Den var dessutom mindre välstädad och utan papper och vatten på toan….🤨 Jag meddelade detta till chauffören, men inget hände.
Bytesdramatik i Rotterdam
Vi skulle byta i Rotterdam men bussen var försenad. Chaufförerna lovade att det skulle lösa sig; ”We fix this” men det visade sig vara rejält hittepå. När vi kom fram till Rotterdam var vår nya buss, 844 mot Haag, på väg ut från busstationen. Chauffören hade tröttnat på att vänta. Vår busschaufför blockerade anslutningsbussen när den var på väg ut från stationen och vi fick kasta oss av vår buss och upp på den nya. Väskorna fick vi ställa huller om buller i gången, det skulle lösa sig i Amsterdam, lovade busschauffören med sammanbiten min men mild blick.
Det kan verka jobbigt men vill man inte ha lite äventyr på sin resa så kan man lika bra stanna hemma säger jag. Det är ju såna här upplevelser som gör resor minnesvärda.
Fräsch andra buss
Bussen mellan Haag och Köpenhamn var fräschare och vid varje stopp kollade chauffören av toan och sprayade desinficerare där det behövdes. Dock var det nån som hade med sig egen mat med distinkt doft samt någon annan som missat duschen med några dagar.
Folklig och fullsatt natt
Passagerare kliver av och nya kliver på under hela resan, även mitt i natten. Möjligheten att få ett dubbelsäte uteblir och sömnen blir tyvärr urusel på denna nattsträcka men å andra sidan anländer vi Köpenhamn i tid och sova kan man göra en annan natt.”
Katarinas och Sonjas tips på vägen:
Var mätt
Ta med dig mat. Vi hade med oss 1 pastasallad, 1 rejäl råkostsallad, 4 Festis, 4×50cl vatten och 2 iskaffe på burk på nerresan
Var välutrustad
Ta med torr- och våtsavetter och vatten såklart. Inte minst för att vara på säkra sidan om papper och vatten på toaletten är slut
Var bekväm
Man blir stel efter alla timmar – ta med en nack-kudde. Det kommer vi göra nästa gång.
Bäst med buss till Paris
Man ser mer av miljöer, städer och människor på vägen. Man får uppleva förändringen av landskap och omgivning hela tiden, vilket du missar totalt med flyget och till viss del med tåget.
Sämst med att ta bussen
En ”logistisk” sak som jag saknade var att veta när de längre stoppen skulle inträffa. Alltså möjligheten att t.ex. köpa något ätbart. På denna resa fick vi veta detta vid stoppet klockan 2.20 på natten. ”We stop here for 20 minutes.”
En annan reflektion (trots att jag bara är 165) är ju det där med benutrymme, det är nog svårt att åka så här långt om man är över 185 cm lång. Det finns två säten framför bakdörren där det finns gott om utrymme, och de borde i och för sig vara bokningsbara, men det har jag inte kollat upp. Detta problem är ju inte specifikt för buss, utan gäller för tåg och flyg också. För de senare två kan man ju dock boka 1:a klass för mer komfortabel resa.
Skrivet av Katarina Lif-Pikas
Missa inte Mitt Paris tips för den som vill ta bilen till Paris. De hittar du här.
PST! Dela gärna inlägget men om du vill låna delar eller hela texten, läs mer här först.